×

“Ai grija sa nu cazi!”

img

Este cataratul periculos?

Acest articol a fost inspirata dintr-o situatie la care am fost martor intr-o dupa-amiaza la un loc de joaca.

In timp ce stateam langa bancul cu nisip, impingeam masina de jucarie al copilului, trageam cu ochiul si la un baiat care era pe un cadru de catarat. Cu miscari incerte, leganandu-se dintr-o parte in alta, incerca sa se urce pe o scara de franghie. Se putea citi pe fata lui, atat concentrarea, dar si determinarea de a cucerii noi culmi. Deodata, bunica lui a strigat: “Ai grija sa nu cazi!” Copilul a tresarit, piciorul i-a alunecat de pe franghie si evident acesta a cazut in nisip. Distanta fata de sol a fost de aproximativ 40 cm, deci nu i s-a intamplat nimic grav, dar in mine a inceput un proces de asociere, despre puterea cuvintelor, a fricii si intarirea lor verbala.

Atat parintii, cat si pedagogii incearca sa determine in mod constant, ce este si ce nu este periculos pentru copii, ce le permitem si ce le limitam acestora. Insa, intrebarea care se ridica, este mai degraba cum facem acest lucru, ce fel de mijloace de comunicare folosim, dar mai ales cu ce intensitate.

Intarirea este un concept psihologic, care se refera la procesul care duce la cresterea probabilitatii aparitiei unui comportament. Acest lucru poate fi pozitiv sau negativ. Intarirea verbala este chiar confirmarea evenimentul prin cuvantul rostit. In cazul exemplului de la locului de joaca, bunica folosind cuvintele “Ai grija sa nu cazi!” ca si o instructiune, ea a crescut sansele ca acestea sa se si intample.

Noi, intructorii de la Sala de escalada Gecko, in timpul sesiunilor de escalada a copiilor, ne asiguram sa folosim intarirea verbala pozitiva. In timpul exercitiilor, laudam si incurajam copiii de mai multe ori, chiar si pentru cele mai mici lucruri. Fiecare copil isi doreste sa fie apreciat, sa i se recunoasca meritele, iar cuvintele de incurajare sunt cele mai eficiente moduri de a-l motiva. Acest lucru este valabil mai ales pentru copiii hiperactivi, sau cu probleme de comportament, care se confrunta adesea cu interdictii si restrictii in viata de zi cu zi. Pentru ei, de multe ori li s-au inradacinat faptul ca ei sunt „rai” si de aceea deseori ignora regulile. Daca incercam sa punem accent pe puncte lor forte, in viitor vor fi mai receptivi la limitari si interdictii.

In timpul executarii a unei exercitii intr-un mod incorect, noi nu vom scoate in evidenta copilului ceea ce a gresit, ci ii vom indica ce sa faca altfel la proxima ocazie. De exemplu, atunci cand trebuie sa apuce ceva de pe perete cu mana dreapta, dar el se apropie cu cea stanga, nu ii vom striga: Nu cu stânga!, ci il vom indruma: Atentie, mana dreapta! Atunci cand un exercitiu este mai dificil sau copilul este deja obosit, un Ei bine, cat esti de perseverent! il poate ajuta, motiva pe mai departe, dar totodata ii creste si increderea in sine; il asigura ca este vazut si inteles.

La Sala de escaladea Gecko, ne straduim sa oferim copiilor exercitii pe care le pot rezolva, oferindu-le totodata si o provocare. In acest fel, evitam laudele goale, dar si situatiile de “Ai grija sa nu cazi!”. Cunoscand punctele tari, dar si pe cel mai slabe a copiilor de la sala, putem sa recompensam verbal atat succesele fizice, cat si pe cele sociale, cum ar fi: Ce bine ai cooperat azi! E grozav ca ai venit aici de la prima strigare! La sfarsitul sedințelor, copiii isi impartaseste sentimentele, trairile, poate spune ce obstacole a depasit in acea zi, dar si ce isi doreste pe viitor. Este important ca la finalul sesiunii, sa plece incarcat cu o stare de bine si satisfactie.

In timp ce copilul este pe perete, el nu poate sa vada instructorul, el nu poate fi ghidat si motivat decat prin cuvinte. De aceea, noi ne straduim in mod constient sa avem o comunicare pozitiva, iar cireasa de pe tort este atunci cand copiii se ajuta intre ei, folosind aceasta metoda, insusita la sala de escalada.

>> Te asteptam la sala noastra de escalada Gecko in Oradea de luni pana vineri intre orele 16-21.