Escalada... E mai mult decât un sport, un hobby, sau un stil de viață.
E o stare de spirit.
Un mic ragaz de meditație pentru orice suflet hoinar.
 
 

Escalada: cea mai complexa forma de miscare


Untitled document

Escalada ar putea sa fie cea mai complexa forma de miscare. Practicarea escaladei presupune angajarea tuturor muschilor, iar cand vine vorba de activarea diverselor grupe musculare, doar cateva forme de miscare rivalizeaza cu escalada. Atat escalada cat si bouldering-ul (o forma de escalada pe structuri joase, fara asigurare cu coarda) solicita tot corpul.



Untitled document



In aceasta activitate fiecare traseu este unic si nu exista doua de acelasi fel, deci efortul pe care soliciti sa performeze muschii tai pe parcursul unei catarari se va schimba de fiecare data. Acest lucru va asigura antrenarea a mai multor grupe musculare. De asemenea, escalada creste ritmul cardiac, deci este un antrenament cardio excelent. Mai mult, escalada arde multe calorii. Un studiu arata ca o persoana de 70 de kilograme catarand sub „efortul maxim” va arde intre 8 si 10 calorii pe minut.

Daca cauti un nou mijloc prin care sa dezvolti rezistenta, coordonare si conditie fizica mai buna, escalada este o modalitate foarte buna de a face acest lucru.


                                  
Atat escalada, cat si bouldering-ul, (o forma de escalada pe structuri joase, fara asigurare cu coarda), solicita „aproape toata musculatura corpului”, spune Jiří Baláš, cercetator si lector al Universitatii Charles din Praga, din Republica Ceha, care a realizat cercetari privind escalada.

In timp ce alergatul, ciclismul, canotajul si cele mai multe ramuri sportive conventionale invata corpul sa realizeze miscari consecvente, repetitive – fie pentru a construi rezistenta, sau pentru a creste capacitatea cardiorespirator, ori ambele – escalada este „o forma de miscare mai complexa”, afirma Baláš.

De fapt, escalada presupune o serie de miscari variate la nesfarsit. Fiecare traseu este unic si nu exista doua de acelasi fel, deci efortul pe care soliciti sa performeze muschii pe parcursul unei catarari se va schimba de fiecare data. Acest lucru va asigura antrenarea mai multori grupe musculare. Cercetarile arata, ca acest tip de activitate musculara dinamica este mult mai provocator si mai dificil decat miscarile mai simple, repetitive.

Desi in timpul escaladei, impingerile, tragerile si ridicarile pot semana cu un antrenament de rezistenta, escalada este, de asemenea un antrenament excelent de cardio, afirma William Sheel, profesor de kinesiologie la Universitatea British Columbia din Canada. Intr-un studiu realizat de catre profesor si colegii sai in 2004 cu privire la fiziologia escaladei, „am descoperit ca, cataratorii folosesc o parte semnificativa a capacitatii lor aerobice”, spune el „Ritmul cardiac a fost mai mare decat cel anticipat.”

Sheel afirma, ca cresterea ritmului cardiac in timpul catararii depinde de nivelul de efort depus. Dar, indiferent de aptitudini, daca escalada este o provocare pentru tine, inima ta va beneficia de un antrenament intens.

Ca si orice activitate care creste ritmul cardiac si escalada arde calorii. Chiar daca o persoana care are 70 de kilograme, catara sub „efortul maxim”, va arde intre 8 si 10 calorii pe minut, afirma Baláš, citand din propriile sale cercetari. Acesta este aproape egal cu antrenamentele cardio de intensitate mare, cum ar fi spinning-ul. De asemenea, emotiile legat de escalada pot mari ritmul cardiac si poate arde si mai multe calorii.

Pe langa acestea, escalada are si alte beneficii pentru sanatate. Echilibrul si coordonarea neuromusculara necesare pentru escalada pot spori activitatea creierului. Un studiu recent realizat de Universitatea North Florida a constatat ca, activitatile care necesita echilibru, coordonarea muschilor, orientare spatiala si alte aspecte ale escaladei, pot imbunatati intr-un mod semnificativ memoria, precum si alte functii cognitive ale practicantilor.

De asemenea, studiile au creat o legatura intre aceste miscari dinamice, dependente de echilibru folosite in escalada si intre imbunatatirea coordonarii si altor abilitati motrice printre cei cu afectiuni neurologice, precum scleroza multipla si paraliza cerebrala. Unele cercetari au dovedit ca, 8 saptamani de escalada regulata poate reduce semnifdicativ nivelul de depresie.

Surprinzator, aproape oricine il poate incerca. Escalada – atat pe structura naturala cat si cea artificiala – au diferite grade de dificultate. „Cu un echpament adecvat, aproape oricine poate incepe,” spune Sheel.

Daca cauti un nou mijloc prin care sa construiesti rezistenta, coordonare si conditie fizica mai buna – si sa-ti antrenezi grupele musculare mai putin folositi – incluzand si escalada in antrenamentul tau saptamanal, este o modalitate foarte buna de a face acest lucru.

Tuesday, 30 October 2018 (07:50:41) CET
Topicuri asociate

Articole

 
 
 
Copyright © 2018 GeckoClimb - Toate drepturile rezervate