Escalada... E mai mult decât un sport, un hobby, sau un stil de viață.
E o stare de spirit.
Un mic ragaz de meditație pentru orice suflet hoinar.
 
 

Cum se desfasoara un antrenament ideal?


Untitled document

Intrebare foarte des intalnita, iar raspunsurile pot fi atat scurte cat si lungi.

Cel scurt:
Incalzire, escalade usoare, escalade din ce in ce mai grele, dezvoltarea fortei, revenirea organismului dupa efort, streching.

"Diavolul traieste printre detalii"
Teoretic multi procedeaza asa, insa atunci de ce nu catara toata lumea la nivel ridicat? Ce se poate face mai bine, mai eficace?



Untitled document

Concentrare:

La inceputul antrenamentului trebuie sa ne concentram nu doar fizic, dar si mental. Treptat sa ne aprofundam in arta escaladei. Important sa ne indreptam atentia noastra catre oportunitatile oferite de perete, pentru rezolvarea cea mai usoara a problemei, sa fim atenti la corpul nostru, prin prisma gravitatatiei. Pentru asta este nevoie de concentrare.

Din cauza asta multi prefera cataratul, deoarece este un fel de relaxare activa pentru corp, pentru ca facem miscare, insa si din punct de vedere mental vom face parte din asa numitul “flow”, cand nu ne gandim la activitatile si treburile noastre de zi de zi, ci ne vom bucura de un fel de sentiment de atemporalitate de prezent, atunci cand atingem obiective provocatoare, dar realizabile.

Accentul este pe obiective realizabile. Ce inseamna asta?

Antrenament sau practica?

Cuvantul antrenament probabil nu este cel mai potrivit atunci cand vorbim de escalada, deoarece scopul antrenamentului clasic este sa ne marim performanta.
Cuvantul practica este probabil mai potrivit, pentru ca lamureste mai bine esenta “antrenamentului de escalada”.

Cel mai important factor este imbunatatirea technicii de escalada, pentru ca nu ajungem departe cu o technica gresita, indiferent de cat de puternici suntem. Sigur ca ai vazut cataratori despre care ai presupus ca sunt puternici, dar care se misca urat, sacadat.

De ce este importanta miscarea “usoara”, lejera?

Daca te uiti la un adevarat maestru, fie ca este vorba de un sportiv, muzician sau brutar, atunci poti observa ca, corpul sau este intr-o armonie perfecta, usor, ca si cum ar face cel mai usor lucru din lume, dar atunci cand incerci sa-l imiti, iti dai seama cat de greu este ceea ce a facut.
Caracteristica marilor maestri este intotdeauna  miscarea usoara.

„Poti exersa aruncarea la cos, 8 ore pe zi, dar daca tehnica ta este gresita, atunci vei deveni foarte bun la aruncarea la cos gresit.”
/Michael Jordan/

Si in timpul cataratului, conteaza orice miscare, pentru ca memorezi ori tehnica gresita, ori tehnica corecta.

Cum sa exersam?

Toata lumea are trei zone: de Confort, de Invatare si zona de Panica.
Zona de confort este atunci cand considerati sarcinile foarte usoare.
Exista o zona de Panica, atunci cand sarcina pare atat de dificil incat credeti ca, este imposibil de realizat.
Intre cele doua este situata zona de Invatare, cand trebuie sa te concentrezi, dar dupa cateva incercari (1-3) esti capabil sa o rezolvi, intr-un stil relativ lejer.

Deci, in timpul unei “practici” bune trebuie gasite acele provocari tehnice, care sunt potrivit de dificile, incat sa parasim zona de Confort, dar sa nu fie prea greu pentru ca poate duce la frustrare.

Aceasta este una dintre cele mai dificile sarcini. Desigur, un antrenor bun, un mentor poate rezolva cu usurinta acest lucru, insa pentru un elev fara experienta procesul este mult mai lung, si deseori se termina cu frustrari sau accidentari.

Daca mergem la un antrenor bun, atunci 80% din timp ar trebui sa fie acordat pentru invatarea tehnicilor, unde primind sarcini potrivit de dificile, langa observarea si feedback-ul specialistului, sa realizam o sarcina, apoi sa repetam acest lucru de mai multe ori!!

Daca reusim sa facem un lucru o data si apoi nu, nu este cunostinta insusita. In acest caz caile neuronale memoreaza mai intens incercarea esuata, ceea ce putem suprascrie doar cu mai multe solutionari bune. Pentru a gasi si corecta greselile este foarte util punctul de vedere unui observator extern, indiferent daca este o camera, un catarator cu experienta, sau un antrenor.

De asemenea, si muzicienii inregistreaza acasa repetitiile, pe care la urma le analizeaza, corecteaza singuri sau cu ajutorul unui professor, apoi si muzicianul repeta sarcinile noi, de nenumerate ori, ca sa memoreze solutiile corecte.

Toata lumea vrea sa inscrie un gol, dar este diferenta intre competitie si “antrenament”.

Toti cataratorii au aceeasi tel, adica sa parcurga un anumit traseu.
De asemenea, jucatorii de fotbal vor sa inscrie gol, jucatorii de baschet doresc sa arunce mingea la cos, dar este diferenta intre competitie si practica.
Chiar si cei mai mari jucatori de baschet au antrenori, care ajuta sa perfectioneze tehnica de aruncare, intrucat la competitii sa arunce in siguranta, cu rutina, chiar si obositi.
Pentru un muzician, un lucru este concertul si altul este exersarea, cand se pregateste pentru ziua cea mare sistematic si precis.
Multi cataratori de fiecare data se chinuie si daca reusesc sa urce pe traseu cu greu, simt satisfactie, dar de multe ori stilul primei parcurgeri este foarte greoi.
Este diferenta intre abilitatea de a catara pe un traseu o data, sau in orice moment.

Desigur, practica poate parea plictisitor, dar acesta este cel mai scurt si cel mai eficient drum de a invata. Sarcina trebuie sa ajunga din zona de Invatare in zona de Confort ca sa putem afirma cu incredere si fara nicio retinere: Da, eu stapanasec aceasta sarcina si pot sa o rezolv oricand.

Daca practicam singuri, cu un antrenor sau cataratori nepotriviti si nu primim feedback potrivit, nu vom sti ce necesita/are nevoie de imbunatari, astfel vom evolua mai incet, si creste posibilitatea de accidentare.

Escalada placuta!

Sunday, 11 June 2017 (18:35:48) CEST
Topicuri asociate

Articole

 
 
 
Copyright © 2018 GeckoClimb - Toate drepturile rezervate